Background Image
Previous Page  14 90 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 14 90 Next Page
Page Background

- 14 -

2. SLIB A ZÁSADY TAEKWON-DO

2.1 SLIB TAEKWON-DO ITF

„ Budu dodržovat zásady Taekwon-Do ! “

„ Budu si vážit mistra a sonbe (starších) ! “

„ Nikdy nezneužiji Taekwon-Do ! “

„ Budu dodržovat svobodu a pravdu ! “

„ Budu budovat mírový svět ! “

2.2 ZÁSADY TAEKWON-DO ITF

1. ZDVOŘILOST

2. ČESTNOST

3. VYTRVALOST

4. SEBEOVLÁDÁNÍ

5. NEZKROTNÝ DUCH

2.3 VYSVĚTLENÍ ZÁSAD

Není třeba zdůrazňovat, že úspěch nebo selhání adepta Taekwon-Do široce závisí na

tom jak jsou zachovány a praktikovány zásady Taekwon-Do, jež by měly sloužit jako vodítko

pro všechny vážné žáky tohoto umění.

Zdvořilost ( Ye Ui )

Žáci Taekwon-Do by se měli pokusit praktikovat následující zásady zdvořilosti, aby si vytvořili

ušlechtilý charakter a provádět výcvik pravidelně:

1) Podporovat ducha vzájemných ústupků

2) Stydět se za své nectnosti, pohrdat nectnostmi druhých

3) Být zdvořilý nejen jeden k druhému

4) Podporovat smysl pro spravedlnost a lidskost

5) Rozlišovat instruktora od žáka, staršího od mladšího a starého od mladého

6) Chovat se podle etiky

7) Respektovat postavení ostatních

8) Zacházet s věcmi slušně a upřímně

9) Zdržovat se dávání nebo přijímání darů, jsi-li na pochybách

Čestnost ( Yom Chi )

U Taekwon-Do předpokládá čestnost slova užší význam než je obvykle prezentováno ve

Websterově slovníku. Člověk musí být schopen správně určit správné a špatné a má-li špatné svědomí

musí se cítit vinen. Jsou uvedeny příklady, kde je nedostatek čestnosti:

1) Instruktor, který nesprávně představuje sebe a své umění předvedením nesprávných technik

svým žákům kvůli nedostatku znalostí nebo netečnosti

2) Žák, který se představil ve špatném světle tím, že „fixoval“ před demonstrací materiál na

přeražení

3) Instruktor, který maskuje špatnou techniku přepychovou tréninkovou halou a klamným

lichocením svým žákům

4) Žák který vyžaduje od instruktora stupeň nebo se pokouší si jej koupit

5) Žák, který získá stupeň z egoistického důvodu nebo pocitu moci

6) Učitel, který učí a podporuje své umění pro materiální zisky

7) Žák, jehož slova a činy se neshodují

8) Žák, který se stydí hledat radu u starších