Encyklopedie Taekwon-do
svazek 1.
Stránka
81
z
174
Vzory
/Tull/
Starodávný zákon v Orientu byl podobný zákonu Chamurapi "oko za oko, zub za zub", a
byl krutě uplatňován, i když byla smrt způsobena náhodně. V tomto prostĜedí, a protože
současný systém volného sparringu nebyl ještě rozvinut, bylo pro žáka válečnických umění
nemožné, cvičit nebo zkoušet svou individuální zručnost v útoku nebo obraně proti
skutečnému pohybujícímu se protivníkovi. To bránilo individuální
mu rozvoji, dokud
cvičenec, nadaný pĜedstavivostí, nevytvoĜil první vzor. Vzory jsou různé základní pohyby, z
nichž většina pĜedstavuje techniku buď útoku nebo obrany, sestavené do pevného a logického
poĜadí. Žák systematicky bojuje s několika imaginárními
protivníky za různých pĜedpokladů,
používaje každý útočný nebo blokovací prostĜedek z různých směrů. Tak cvičení vzorů
umožní žákovi projítí mnoha základních pohybů v sériích, rozvinutí techniky sparringu,
vylepšení pružnosti pohybů, zvládnutí zaujímání nových pozic těla, vypěstování svalstva a
kontrolu dýchání, rozvinutí vláčných a hladkých pohybů a získání rytmických pohybů. Také to
žákovi umožní osvojit si určité speciální techniky, jež by nemohl získat ani ze základních
cvičení, ani ze sparringu. Krátce, vzor může být pĜirovnán k taktice jednotky nebo ke slovu,
je-
li základní výcvik pohyb jednotlivého vojáka nebo abeceda. Takže vzor, hlavní trám
každého pohybu, je sérií sparringu, zkoušky síly, velkých činů a krásy postavy. I když sparring
může pouze naznačit, že protivník je více nebo méně vyspělý, jsou vzory mnohem kritičtějším
barometrem pĜi vyhodnocování techniky jednotlivce. PĜi provádění vzoru by se měly vzít do
úvahy následující body:
1.
Vzor by měl začínat a končit pĜesně na tomtéž místě. To
ukaz
uje pĜesnost
pĜedvádějícího.
2.
Správný postoj a směr musí být dodržen po celou dobu.
3.
Svaly těla by měly být buď napjaté, nebo
uvolněné pĜi vlastních kritických
momentech cvičení.
4.
Cvičení by se mělo provádět v rytmickém pohybu bez strnulosti.
5. Pohy
by by měly být zpomalené nebo zrychlené podle návodů v této knize
.
6.
Každý vzor by měl být dokonalý, než se pĜejde k dalšímu.
7.
Žáci by měli znát účel každého pohybu.
8.
Žáci by měli provádět každý pohyb s realitou.
9.
Techniky útoku a obrany by měly být
rovnoměrně rozložené
mezi pravou a levou
ruku a nohu.