Background Image
Previous Page  81 176 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 81 176 Next Page
Page Background

Encyklopedie Taekwon-do

svazek 1.

Stránka

81

z

174

Vzory

/Tull/

Starodávný zákon v Orientu byl podobný zákonu Chamurapi "oko za oko, zub za zub", a

byl krutě uplatňován, i když byla smrt způsobena náhodně. V tomto prostĜedí, a protože

současný systém volného sparringu nebyl ještě rozvinut, bylo pro žáka válečnických umění

nemožné, cvičit nebo zkoušet svou individuální zručnost v útoku nebo obraně proti

skutečnému pohybujícímu se protivníkovi. To bránilo individuální

mu rozvoji, dokud

cvičenec, nadaný pĜedstavivostí, nevytvoĜil první vzor. Vzory jsou různé základní pohyby, z

nichž většina pĜedstavuje techniku buď útoku nebo obrany, sestavené do pevného a logického

poĜadí. Žák systematicky bojuje s několika imaginárními

protivníky za různých pĜedpokladů,

používaje každý útočný nebo blokovací prostĜedek z různých směrů. Tak cvičení vzorů

umožní žákovi projítí mnoha základních pohybů v sériích, rozvinutí techniky sparringu,

vylepšení pružnosti pohybů, zvládnutí zaujímání nových pozic těla, vypěstování svalstva a

kontrolu dýchání, rozvinutí vláčných a hladkých pohybů a získání rytmických pohybů. Také to

žákovi umožní osvojit si určité speciální techniky, jež by nemohl získat ani ze základních

cvičení, ani ze sparringu. Krátce, vzor může být pĜirovnán k taktice jednotky nebo ke slovu,

je-

li základní výcvik pohyb jednotlivého vojáka nebo abeceda. Takže vzor, hlavní trám

každého pohybu, je sérií sparringu, zkoušky síly, velkých činů a krásy postavy. I když sparring

může pouze naznačit, že protivník je více nebo méně vyspělý, jsou vzory mnohem kritičtějším

barometrem pĜi vyhodnocování techniky jednotlivce. PĜi provádění vzoru by se měly vzít do

úvahy následující body:

1.

Vzor by měl začínat a končit pĜesně na tomtéž místě. To

ukaz

uje pĜesnost

pĜedvádějícího.

2.

Správný postoj a směr musí být dodržen po celou dobu.

3.

Svaly těla by měly být buď napjaté, nebo

uvolněné pĜi vlastních kritických

momentech cvičení.

4.

Cvičení by se mělo provádět v rytmickém pohybu bez strnulosti.

5. Pohy

by by měly být zpomalené nebo zrychlené podle návodů v této knize

.

6.

Každý vzor by měl být dokonalý, než se pĜejde k dalšímu.

7.

Žáci by měli znát účel každého pohybu.

8.

Žáci by měli provádět každý pohyb s realitou.

9.

Techniky útoku a obrany by měly být

rovnoměrně rozložené

mezi pravou a levou

ruku a nohu.