Encyklopedie Taekwon-do
svazek 1.
Stránka
27
z
174
D.
SeďekritičŶost
Nikdo není moudrý od okamžiku narození. Jako lidské bytosti
máme mnoho chyb a jsme náchylní k omylům. Avšak jakmile jsme
jednou nabyli znalosti, učíme se tyto nedostatky napravovat. Nebude
nemožné se nakonec stát dokonalými lidskými bytostmi. Pro tento cíl je
podstatné nestavět se idylicky k učení a být neustále ochotný ke kritice
sebe sama.
ěíká se, že Confucius a jeho žáci cvičili sebekritičnost opakováním
následujících bodů tĜikrát denně:
1)
Zanedbávám prosby jiných kvůli své sobeckosti?
2)
Chovám se upĜímně ke svým
pĜátelům?
3)
Vnukuji ostatním jistotu, zatímco sám jsem nejistý?
4)
Nezanedbávám procvičování ctnosti?
5)
Nedopouštím se omylu pĜi svých studiích?
6)
Nevyhnul jsem se spravedlivému jednání?
7)
Opravil jsem se okamžitě potom, co jsem si uvědomil chybu
?
Vznešená ctnost je jako hluboké údolí.
E.
Buď ŵírŶý /ŵěkký/
Protože světlo je beztvaré a měkké, může osvětlovat a dávat teplo i ukrytým zákoutím.
Protože voda může pĜijmout každý tvar nebo formu, může lépe sloužit živým věcem, jež
potĜebují pro pĜežití. Jakmile se voda jednou stane součástí oceánu, je i největší loď jako
pouhý list, a když se probudí její děsivá zběsilost, může dobýt nejvyšší horu. Jestliže někdo
prohlašuje, že je silný, potká brzy někoho, kdo je silnější. Strom, napĜíklad mladý stromek
m
ůže odolat silnému větru, když je měkký a ohebný, ale může být skácen potom, co zestárne,
a stane se kĜehký.
F.
Měj úĐtu ke staršíŵ
Jako si syn váží rodičů, mladší bratr má úctu ke staršímu bratrovi, musí vždy člověk mít
úctu ke starším nebo starým. To je
ta krása lidského druhu a jeden z rozdílů mezi člověkem a
zvíĜetem. Mencius Ĝekl, že v lidské společnosti jsou 3 hodnotné věci: postavení, dobré jméno
a mravní neporušenost. Ve skutečnosti nemohou být děti bez rodičů a mladší generace bez
starší generace. Ve vládě se považuje za důležité postavení, ve společnosti dobré jméno a pro
vůdce nebo poradce mravní neporušenost. Společnost a národ se nemohou vyhnout chaosu
bez své vlastní kultury a sociálního Ĝádu, jež je založen na úctě ke zkušenosti a moudrosti
s
tarších.




