Background Image
Previous Page  27 176 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 27 176 Next Page
Page Background

Encyklopedie Taekwon-do

svazek 1.

Stránka

27

z

174

D.

SeďekritičŶost

Nikdo není moudrý od okamžiku narození. Jako lidské bytosti

máme mnoho chyb a jsme náchylní k omylům. Avšak jakmile jsme

jednou nabyli znalosti, učíme se tyto nedostatky napravovat. Nebude

nemožné se nakonec stát dokonalými lidskými bytostmi. Pro tento cíl je

podstatné nestavět se idylicky k učení a být neustále ochotný ke kritice

sebe sama.

ěíká se, že Confucius a jeho žáci cvičili sebekritičnost opakováním

následujících bodů tĜikrát denně:

1)

Zanedbávám prosby jiných kvůli své sobeckosti?

2)

Chovám se upĜímně ke svým

pĜátelům?

3)

Vnukuji ostatním jistotu, zatímco sám jsem nejistý?

4)

Nezanedbávám procvičování ctnosti?

5)

Nedopouštím se omylu pĜi svých studiích?

6)

Nevyhnul jsem se spravedlivému jednání?

7)

Opravil jsem se okamžitě potom, co jsem si uvědomil chybu

?

Vznešená ctnost je jako hluboké údolí.

E.

Buď ŵírŶý /ŵěkký/

Protože světlo je beztvaré a měkké, může osvětlovat a dávat teplo i ukrytým zákoutím.

Protože voda může pĜijmout každý tvar nebo formu, může lépe sloužit živým věcem, jež

potĜebují pro pĜežití. Jakmile se voda jednou stane součástí oceánu, je i největší loď jako

pouhý list, a když se probudí její děsivá zběsilost, může dobýt nejvyšší horu. Jestliže někdo

prohlašuje, že je silný, potká brzy někoho, kdo je silnější. Strom, napĜíklad mladý stromek

m

ůže odolat silnému větru, když je měkký a ohebný, ale může být skácen potom, co zestárne,

a stane se kĜehký.

F.

Měj úĐtu ke staršíŵ

Jako si syn váží rodičů, mladší bratr má úctu ke staršímu bratrovi, musí vždy člověk mít

úctu ke starším nebo starým. To je

ta krása lidského druhu a jeden z rozdílů mezi člověkem a

zvíĜetem. Mencius Ĝekl, že v lidské společnosti jsou 3 hodnotné věci: postavení, dobré jméno

a mravní neporušenost. Ve skutečnosti nemohou být děti bez rodičů a mladší generace bez

starší generace. Ve vládě se považuje za důležité postavení, ve společnosti dobré jméno a pro

vůdce nebo poradce mravní neporušenost. Společnost a národ se nemohou vyhnout chaosu

bez své vlastní kultury a sociálního Ĝádu, jež je založen na úctě ke zkušenosti a moudrosti

s

tarších.